lørdag den 11. juli 2015

Halo-kryds - dag 20 - 57 km - 570 km

Man er velkommen i Øster Hurup og her er super rart og hyggeligt at være.
Dagen startede tidligt og vi var på vandet lidt over 6. Som det første skulle vi laaangt udenom et rev - og jeg blev glad for at jeg havde valgt at blive på land de sidste par dage hvor der har været kraftig fralandsvind - det har vi fået respekt for. Det gik fint sydpå - blæste lidt op - lagde sig igen. Oplevede igen et par gange at fisk - makrel eller laks iflg en fisker - springer 1 m op over vandet. Gad vide om det er deres måde at lege gemme på.... Oplevede også tre brandmænd der legede kluddermor .... Gys et virvar. Så én den anden dag der havde øvet piruetter så alle dens fangarme havde lavet en dreadlock. Solen varmede og gav anledning til et rul til begge sider. Rart at få afkølet og rart at få rullet med fuld kajak. Vi nærmede os Limfjorden ....iflg søkortet og min garvede Skipper fra Skagen er det ikke for børn. Søkortet advarer om at strømmen ofte er N - NØ og 2-2,5 knob .... Det var den så ikke i dag!!!!! Jeg fik nærmest en smule medstrøm.....??!!! Tak for det! Sang hele vejen over og solen lavede den smukkeste halo over os. Og vi blev mindet om at livet er velsignet!
Det er lavvandet!!!!!!!!! Og næsten umuligt at finde et sted at gå i land og tisse og få frokost - men det lykkedes sån da. Det er så lavt at jeg så et par drøne ud på deres firhjuls-offroader - lang ud hvor der kun var 10 cm vand hele vejen ud - der var de uforstyrrede, smed alt tøjet og hoppede i noget vand lige ved siden af som måske var en halv m. Sån gør man det!
Jeg kiggede efter et sted at slå lejr - og det er nødt til at være en havn med en indsejling hvis ikke man vil slæbe Mille en halv km eller mere gennem lavt vand. Det var lidt svært at se iPhone skærmen i solen og jeg havde Papasan i røret - Øster Hurup var bare det bedste bud i miles omkreds. Og her blir man modtaget godt! Teltet står max 50 m fra den fineste lille kajakvenlige bro, her er bad, supermarked og fest oppe i byen, søde naboer som spør om jeg mangler strøm - alle hermed opfordret til at lægge vejen forbi ...bare fordi her er hyggeligt og folk er smadder imødekommende. Var sågar omkring havnefogeden, men skulle ikke betale noget!! Og han huskede iøvrigt Erik som for år tilbage gjorde turen - midt i en isvinter!!!
I morgen går det videre - det er rart at være på vandet igen.

2 kommentarer:

  1. Hej Nenia.
    Du skal bare lige have en lille kærlig søndagsmail herfra. Sikke nogle gode kontakter, du får etableret på din færd, og dejligt, at det rykker igen med det daglige kilometerantal! Jeg skal ud at høre noget jazz her den sidate dag i festivalen: Daimi i MGP-familiehaven på Pile Allé, Bob på Palæ Bar i Ny Adelgade og Malene på Bartof Café på Nordre Fasanvej. Og så står den på kompendier i den kommende uge med deadline på torsdag. Med omskrivning af den gamle salme: Far med fred og fryd forbi Mariager Fjord! Du er nu ca. 20 km. fra min bror, som bor i Skørping, næsten samme breddegrad som Øster Hurup.
    God vind og kærlig hilsen - Birthe

    SvarSlet
  2. Hej skønne Birthe.
    Tak for hilsen - nyd jazzen for mig også! Lyder som nogen lækre ting!!!
    Og tak for kompendietovholdning. Glæder mig til at se dem.
    Kærligste tanker og på glædeligt gensyn
    Nenia

    SvarSlet