søndag den 12. juli 2015

Magi og humlebier - dag 21 - 67 km - 637 km

Vi er landet i Grenå og jeg mindes de mange gange jeg er ankommet her med færgen fra Hundested.
Der var stille i morges i Øster Hurup. Jeg havde haft lidt svært ved at sove og følte mig lidt skæv i kroppen. Men man kan altså stadig kun blive glad af den havn hvor gode ideer er til for at blive udlevet - som fx at have blomsterkummer og højbede med krydderurter til fri afbenyttelse :-)
Vi fik pakket og var på vandet halv otte. Sender altid Jacobs søster og svoger i USA en kærlig tanke når jeg pakker. De har foræret mig en stor, kraftig, rød drybag. Egentlig lidt for stor til kajakbrug (de fleste foretrækker flere små bags) men den er til alt mit gå-i-land-tøj og ligger smadder godt ude i stævnen og jeg er så superglad for den.
Første bid til kl 10 gik med at komme til Mariager Fjord. Efter lige at ha tisset af (det er SÅ fedt at ha todelt våddragt!) blev der sat kurs 120 på Djurslands næsetip. Udenom alt det lave vand - og et kryds på 32 km. Kryds handler, udover at kunne holde sig, meget om psykologi - et ro-tag af gangen. Jeg delte turen op i to / tre / fire bidder og putter banan og kajakmad-pauser ind. Og så synger jeg. Hele turen har jeg bla sunget på en gammel salme som går på Finlandia-temaet - og pludselig kom jeg i tanke om vers tre.... Efter at ha sunget den så mange gange - lidt sjovt.
Helt til start kom to marsvin graciøst forbi - ret tæt på. Jeg føler altid varme i hjertet når jeg ser de smukke dyr. Det gør noget ved en .... Senere kiggede en sæl op - og forsvandt - og så skal man huske at kigge bagud for de kigger næsten altid op igen og følger en - smadder nysgerrige.
Jeg samlede en humlebi op og satte den på forreste luge hvor den strax tørrede sig og satte frisuren og nettede sig. Den blev et stykke tid og blev så fin. Pludselig lettede den - og 500 m senere fandt jeg en til. Den var kreativ. Startede med at ordne sig - gik så tur (fjols - du skal ikke komme tæt på mig - her drypper pagajen og du blir våd) men den fandt et lille gemmested i en løstsiddende velcrostrap. Efter laang tid kom den ud igen - kastede sig over min bananskrald på fordækket - blev våd - faldt i vandet - blev samlet op - samme tur igen. Til sidst troede jeg den var væk ...men den havde gemt sig i min pumpe!!!! Og er fulgt med helt til Grenå. Lidt fortumlet, men ellers ok.
Der var lovet 2-4-6 m/s lige i hovedet og en smut op på 8 ......MEN der var på intet tidspunkt mere end 2!!! Fatter det ikke men det var smukt og der var en ægte Trumanhimmel hvor alt glider sammen. Ret magisk - både oplevelsen og at nogen holdt hånden over mig og min krop så den kunne holde til mere. Tak for det!
Der var byfest i Bønnerup og det kunne høres langt væk - efter at der havde været helt HELT stille det meste af krydset. Der blev spillet live "må man ta hunde med sig ind i himlen" "smoke on the water" "sikken fest vi har haft" "I'm leaving on a jetplane" - alle uden lift's ...jeg gættede på Sussi og Leo - der lød som en god fest på folks hujen ....mange km ud.
Her i Grenå har der været beachparty og der er skrald og telte alle vegne - rart at jeg missede det og får stranden næsten for mig selv. Har spurgt Mille om en gang beachvolley men hun sover allerede. Håber også jeg sover igennem i nat - der skulle være en chance :-)
Ps Vi er ikke alene !!!! Tomas og Anders startede i mandags og kan følges på vandtro.dk
Alle gode ønsker for dem!!

2 kommentarer:

  1. Hej Nenia :-)
    Du er så vild :-D sikke en tur du er på. Jeg blev vækket af min ubekymrede teenager-søn som kom sent hjem, så mens jeg ikke kunne falde i søvn igen, kom jeg pludselig i tanke om din Blog som fik linket til af Niels i fredags. Det er ikke den slags læsning jeg vil anbefale hvis man vil prøve at sove ;-)
    Det lyder som om du er i dit rette element derude og har det godt. Jeg kender ikke din tidsplan, men Annette og jeg er måske i Flensborg Fjord med kajakkerne i uge 31, kunne være sjovt hvis vi ses :-)
    God tur Kh. Preben

    SvarSlet
  2. Hej Preben - ej hvor hyggeligt at jeg sammen med din søn får lov at forstyrrer din nattesøvn. Tak for hilsen - jeg er klart hvor jeg skal være og har det som en kajak i havet. Snakkede med en kvinde i Øster Hurup som sagde "nogen dage må da bare være øv?" Og jeg kunne kun sige at sån er det jo også selvom man ikke er på kajaktur :-) Kender heller ikke min tidsplan nu - måske har jeg brug for at lande meget stille og alene i Flensborg fjord men hvis det føles anderledes når jeg kommer dertil gir jeg smadder meget lyd for mand hvor kunne det være hyggeligt at se jer! Hils Anette meget

    SvarSlet